Lilinkotisäätiön The World of Recovery -hanke täytti tänä keväänä vuoden. Hankepäällikkö Rauni Koikkalainen kertoo mitä hankkeelle kuuluu nyt ja mitä tulevaisuus tuo tullessaan.
STEA:n rahoittamassa The World of Recovery -hankkeessa luomme hyötypelikokonaisuutta, joka sisältää digipelin ja pöytäroolipelin. Pelejä voi pelata yhdessä tai erikseen, ja niiden tarkoituksena on aktivoida pelaajia niin fyysisesti kuin psyykkisesti. Digipelissä on erilaisia tehtäviä, joita suorittamalla pelissä pääsee eteenpäin. Roolipelissä taas pureudutaan ryhmätyöhön ja opitaan elämässä tärkeitä tiimitaitoja, ongelmanratkaisua ja valintojen tekemistä. Pelit eivät valista tai saarnaa, vaan tuovat elämään iloa ja oivaltamista toipumisorientaation hengessä.
Missä tällä hetkellä mennään?
Aloitin työni hankkeessa tammikuussa, jolloin hanke oli toiminut vajaan vuoden. Sinä aikana oli kerätty valtava määrä kokemustietoa mielenterveystoipujilta roolipelitestien ja digipelin testaamisen myötä.
Testipelien tärkein anti oli tieto siitä, mikä pelaajia kiinnostaa ja innostaa, mikä taas ei. Jos toiminta ei tunnu omalta, pelaajat äänestävät jaloillaan. Se on meille pelintekijöille parasta informaatiota, vaikka ei palautteena olekaan aina niin helppo vastaanottaa. Testipelien myötä onnistuttiin myös löytämään avaimia siihen, mikä saa pelaajien kasvoille leveän hymyn ja motivoi osallistumaan myös seuraavaan pelikertaan. Saadun palautteen myötä karsittiin ja selkiytettiin, yksinkertaistettiin ja pelillistettiin sekä poistettiin esteitä ja raivattiin tilaa uudelle.
Kevään aikana olemme myös kehittäneet nettisivujamme ja sosiaalisen median kanavammekin ovat saaneet uuden ilmeen.
Miltä tulevaisuus näyttää?
Tavoitteenamme on tehdä hyötypeli, joka ei ole vain lista tehtäviä, jotka suoritettuasi voit kiittää ja halata itseäsi. Peli ei sisällä päälle liimattua opettamista ja kouluttamista, vaan se mahdollistaa pelaajan omien ajatusten ja kokemusten esiin tuomisen pelin kautta. Tärkeää on myös toiminnasta saatu palaute, jota pelissä saa. Vieläpä ihan oikealta ihmiseltä.
Toukokuussa valmistuu digipelin toinen versio, joka avautuu toistaiseksi vain testipelaajille. Sen jälkeen koodataan vielä paranneltu versio, joka avautuu kesän myötä myös muille pelistä kiinnostuneille. Roolipelin käsikirjoitus valmistuu myös kovaa vauhtia ja viimeistään syksyllä käynnistyy testipeliryhmiä ropettamisen äärelle. Pysy siis kuulolla!
Hankkeen etenemistä voi seurata tarkemmin Facebook-sivullamme ja Instagramissa. Kurkkaa myös uudistuneet nettisivumme!
Rauni Koikkalainen
The World of Recoveryn hankepäällikkö
Viimeisimmät kommentit